Tue. Oct 4th, 2022
Kisah Pilu Kanak-Kanak Menjadi Yatim Piatu Selepas Ibu Meninggal Akibat Covid-19

Kisah Pilu Kanak-Kanak Menjadi Yatim Piatu Selepas Ibu Meninggal Akibat Covid-19

Kisah Pilu Kanak-Kanak Menjadi Yatim Piatu Selepas Ibu Meninggal Akibat Covid-19

Tiada apa boleh diperkatakan lagi mengenai wabak Covid-19 yang sememangnya mampu meragut nyawa orang tersayang hanya dengan sekelip mata.

Begitulah terjadi kepada seorang kanak-kanak perempuan bernama Aisyah Alusa yang berasal dari Benda baru, daerah Pamulang, Tangerang Selatan, Jawa, Indonesia ini.

Menurut laporan Liputan 6, budak berusia 10 tahun itu kini menjalani kehidupan seorang diri selepas ibu tercinta Rina Darmakasumah meninggal dunia akibat virus pandemik berkenaan.

Pemergian si ibu telah mengubah 360 darjah kehidupan kanak-kanak tersebut kerana bapanya sudah lama dijemput Ilahi ketika umur Aisyah seawal dua tahun, kata Ketua Kampung Benda Baru, Marliansyah A Baset.

 

“Pada Jumaat lalu, Rina mengadu dia sakit pening, batuk dan demam. Kemudian jiran-jiran setempat membawanya ke Pusat Kesihatan Benda Baru untuk mendapatkan rawatan.

“Setibanya di sana, dia disuruh untuk melakukan ujian saringan Covid-19 dan hasilnya mendapati dia positif virus tersebut,” kata A Baset.

Berikutan itu, pihak hospital meminta arwah Rina untuk dirawat di hospital namun memikirkan anak kecilnya itu bersendirian lalu dia hanya memilih untuk tinggal di rumah.

Walau bagaimanapun, pada Sabtu lalu, Aisyah mendapati ibunya sudah kaku dan tiada sebarang sahutan yang diberi ketika cuba mengejutkan wanita tersebut untuk menunaikan solat.

Memetik laporan Suara pula, Aisyah yang kini tinggal sebatang kara sedang dirawat di hospital kerana turut disahkan positif Covid-19 selepas menjalani ujian saringan pada Ahad lalu.

Berat dugaan buat si kecil ini. Moga ada pihak bertanggungjawab tampil memberi pelindungan kepada Aisyah agar dapat menikmati kehidupan penuh kasih sayang seperti kanak-kanak lain.

Sumber: Liputan 6 Dan Suara

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

YouTuber Terkenal Jerman Ucap Syahadah Setelah Jatuh Cinta Dengan Agama Islam

error: Haipp!!!