Tue. Oct 4th, 2022
CCTV Rakam Imam Masjid Ditampar Lelaki Tak Dikenali Masa Solat Subuh Berjemaah

CCTV Rakam Imam Masjid Ditampar Lelaki Tak Dikenali Masa Solat Subuh Berjemaah

Beredar rakaman kamera litar tertutup (CCTV) seorang lelaki menampar imam yang sedang mengimamkan solat subuh berjemaah di Masjid Baitul ‘Arsy, Pekanbaru, Indonesia.

Imam sedang membaca doa qunut saat lelaki itu menyelinap di antara saf jemaah sebelum menuju ke posisi imam.

Apabila pelaku berada tepat di hadapan imam, dengan tidak semena-mena lelaki itu menampar wajah imam dengan tangan kirinya.

Solat berjemaah langsung berhenti dan para jemaah terus menghampiri pelaku dan mengamankannya.

“Mula-mula dia (pelaku) memukul pundak saya sedikit, saya terkejut apabila ada orang di hadapan saya. Saya ingat jemaah biasa,” kata sang imam, Juhri Ashari kepada Tribunnews.

Juhri agak terdorong ke kiri dek tamparan yang dilayang ke mukanya. Juhri yang baru sebulan menjadi imam masjid mengaku tidak pernah mendapat ancaman seperti itu.

“Dia warga perumahan sebelah, jadi saya tak kenal. Pelaku diduga kurang waras. Katanya dia spontan lewat, dengar orang mengaji, bising dan kuat pula, jadi dia masuk masjid dan pukul saja,” ungkap Juhri kepada Tribunnews.

VIDEO:

Sumber: Tribunnews

SEMENTARA ITU ..

Deni Ariawan (41), digelandang ke Mapolsek Tampan, Pekanbaru, Riau. Di kantor Mapolsek, dia membuat pengakuan.

Menurutnya, subuh itu, dia sedang lewat di depan Masjid Baitul Arsy Kota Pekanbaru, Riau. Saat itu berlangsung salat subuh. Deni mendengar suara mengaji, merasa risih. Dia mengaku jengkel, lalu masuk ke masjid.

Saat itu, salat subuh dipimpin Juhri Ashari Hasibuan (21). Dari rekaman CCTV, tampak Deni masuk dari belakang, menyeruak sela-sela jemaah. Ada empat baris.Dia lalu merangsek ke depan. Ke arah imam.

Saat itu sudah rakaat kedua. Imam Juhri sedang memimpin qunut.
Pelaku Deni memukul punggung Juhri sambil bilang ‘Pak’. Karena khusyuk, Juhri tak menjawab.

Setelah memukul pundak dan memanggil nama tak direspons, pelaku lalu membentak, “Bisa dibetulin nggak salatnya”. Jujri mundur sedikit, saya lepas mic. Sedang pelaku langsung diamankan oleh jemaah.

Juhri mengaku sudah bermusyawarah dengan pengurus masjid. Dia telah memaafkan pelaku dan sudah ditangani di Polsek Tampan.

“Pelaku berinisial DA berumur 41 tahun. Kemudian alamat di Jalan Srikandi, tidak jauh dari TKP,” kata Kapolresta Pekanbaru, Kombes Nandang didampingi Kapolsek Tampan, Kompol Ambarita, di Mapolresta Pekanbaru, Jumat (7/5/2021).

(bukamatanews)

Sumber: @Dampit TV

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Demo Gagal Semasa Siaran Langsung, “Boleh Tukar Dah Nama Program ke Mythbusters”

error: Haipp!!!