Thu. Sep 29th, 2022
Sebelum Kena Hack, Langkah-Langkah Ini Boleh Menyelamatkan Akaun SocMed Anda

Bersiap Sedia Dengan Lakukan “2-Factor Authentication” Untuk Elak Serangan ᴢɪᴏɴɪꜱ Dari Ambil Data Kita

Dimaklumkan bahawa pengganas ɪꜱʀᴀᴇʟ sedang melancarkan serangan siber kepada Malaysia. Sebagai langkah berjaga jaga, anda semua disarankan untuk mengaktifkan 2-Factor Authentication (2FA), dengan mengesahkan semua emel dan nombor telefon, tukar semua password aplikasi sosial media anda dengan lebih ketat.

Juga, cuba elakkan menggunakan password yang sama atau berulang dengan aplikasi yang lain.

JANGAN LUPA untuk memuat turun aplikasi “Authenticator” sebagai backup code dan pastikan anda MENGAKTIFKAN Authentication app pada aplikasi yang menyokong fungsi tersebut.

2-Factor Authentication: Apa Itu dan Bagaimana Cara Kerjanya?

Bila anda ingin masuk ke suatu aplikasi atau website, biasanya anda akan diminta memasukkan username dan password. Adanya password ini berguna untuk mencegah orang yang tidak bertanggung jawab mengakses akaun Anda.

Sayangnya, penggunaan password ini semakin diragukan keefektifannya. Banyak berita mengenai pembobolan password bermunculan di media. Bahkan, salah satu marketplace besar di Indonesia tidak luput dari masalah ini. Hal-hal tersebut memaksa banyak pihak untuk membuat sistem keamanan yang baru. Dari sinilah lahir 2-factor authentication ini.

Sejak dahulu, pengguna cukup menggunakan password untuk masuk ke dalam sebuah aplikasi atau halaman web. Sayangnya, keamanan password semakin diragukan seiring semakin canggihnya hacker. Di samping itu, password juga memiliki beberapa kelemahan lain seperti:

  • Orang mudah lupa – Salah satu sifat yang ada di semua orang adalah mudah lupa. Demikian pula dalam hal mengingat password. Apabila seseorang jarang masuk ke sebuah akun, besar kemungkinan orang tersebut akan terlupa dengan password akaunnya.
  • Bila memiliki banyak akaun – Seseorang yang memiliki banyak akaun tentu membutuhkan banyak password pula untuk akaunnya. Supaya tetap bisa diingat, seringkali orang akan menggunakan password yang sama untuk banyak akaun. Hal ini bisa berbahaya. Apabila salah satu akun dibobol, besar kemungkinan akun lainnya juga ikut dibobol.
  • Terlalu simpel – Untuk mengatasi kedua hal di atas (sering lupa atau memiliki banyak akun), banyak orang menggunakan password yang simpel untuk akunnya. Salah satu laporan dari website TheHackerNews menyebutkan bahwa dari 1,4 miliar password yang dicuri tahun 2017, sebagian besar sangat simpel seperti “111111”, “123456”, atau “qwerty”. Password yang sangat mudah ditebak ini tentu menjadi sasaran empuk bagi hacker.

Cara cara untuk mengaktifkan 2-Factor Authentication pada sesebuah aplikasi (baca caption di gambar)

Facebook:

Facebook – Setting&Privacy – setting – security and login – use two factor authentication – aktifkan text message dan Authentication app

Instagram:

Instagram-Setting- Security-Two factor authentication-Aktifkan text message dan Authentication app

Twitter:

Twitter- Setting&Privacy-Account-Security -Two factor authentication- aktifkan text message dan Authentication app

Bagi aplikasi Authenticator, anda boleh memuat turun di App Store

Nota tambahan: selepas anda mengaktifkan 2 Factor Authentication ini, anda akan diberikan code backup, boleh (screenshot) atau tulis kod tersebut sebagai sandaran.

Harapnya kita yang kecil² ini tidak terjejas dengan serangan siber ini.

Doakan ATM kita.

Sebarkan dan Semoga bermanfaat.

Sumber:

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

error: Haipp!!!